Magnifieke Middeleeuwen. De mooiste manuscripten uit het Museum Plantin Moretus - m.m.v. Illuminare

Museum Plantin-Moretus toont dit voorjaar haar mooiste verluchte manuscripten. Die handgeschreven teksten op perkament met kleurrijke initialen en subtiele randversieringen zijn een absolute lust voor het oog.
Christoffel Plantin begint in de 16de eeuw bijbelse en klassieke teksten te verzamelen. Een eeuw later komen daar prachtige bijbels, missalen en getijdenboeken bij uit alle hoeken van Europa. In de late 18de eeuw zet de laatste generatie Moretussen de kroon op het werk. Verluchte handschriften worden vanaf dan gezien als exquise kunstwerken uit een ver en exotisch middeleeuws verleden. Tegelijkertijd herbruikt men de perkamenten folio’s als schutblad of als boekomslag.
De tentoonstelling Magnifieke Middeleeuwen toont 40 belangrijke en sprekende voorbeelden van boekverluchting. Ze zijn geselecteerd door het Museum Plantin-Moretus en door Illuminare - het Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven). Een nieuw kunstwetenschappelijk onderzoek van Lieve Watteeuw en Catherine Reynolds is de basis van deze expo.
De Wenceslasbijbel en het Carmen Paschale krijgt een mooie plaats in de tentoonstelling.

Deze tentoonstelling vindt plaats naar aanleiding van de publicatie van de catalogus van de verluchte handschriften uit het Museum Plantin-Moretus door Dr. Lieve Watteeuw en Dr. Catherine Reynolds van Illuminare die verschijnt in de reeks Corpus of Illuminated Manuscripts bij Peeters.

Dr. Lieve Watteeuw docent kunstwetenschappen - KU Leuven en wetenschappelijk medewerker van Illuminare - Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst - KU Leuven is curator van deze tentoonstelling.

Meer info vindt u op de website van het Museum Plantin Moretus.
De laatste stand van zaken kan u volgen op https://www.facebook.com/Museum.Plantin.Moretus.Prentenkabinet.
Bekijk hier de reportage op Cobra.be en de aankondiging van de tentoonstelling op de regionale zender ATV.
Via de website van Klara kunt u het programma Babel herbeluisteren, met een bijdrage van L. Watteeuw over de tentoonstelling.
Lees hier ook de persberichten van de KU Leuven en de Stad Antwerpen.

 

Meer info over de publicatie:
From the 16th to the 19th century, illuminated manuscripts were collected by the great printer-publisher Christophe Plantin and his Moretus successors and descendants. Ranging in date from the 9th to the mid-16th centuries, the manuscripts in the Museum Plantin-Moretus come from all over Europe, chiefly the Southern Netherlands and France with a significant representation of 15th-century Dutch illumination. More surprisingly, about a quarter of the collection comes from England: manuscripts of the 10th to 15th centuries that left the country with Catholic refugees. Alongside the acknowledged masterpieces and rarities, like the Bohemian Bible of 1402, are volumes that have remained virtually unknown, their aesthetic appeal and historical or textual interest often passing unnoticed in the absence of published reproductions. In this beautifully produced catalogue, each of the 102 volumes is illustrated in colour, with more extensive coverage of the 55 volumes with the most rewarding illumination. For the first time it is possible to gauge the extent and nature of this fascinating and under-explored collection, still housed in the building on the Vrijdagmarkt in Antwerp to which Plantin moved his famous sign of the Golden Compasses in 1576.

Website uitgeverij: http://www.peeters-leuven.be/boekoverz.asp?nr=9254

http://binaryoptions2013.org make money with binary options